söndag 7 maj 2017

Skyltsöndag 7 maj

Inget ögongodis den här veckan utan endast en Skånesväng med mat i sikte.
Då var det dags för en skyltsöndag igen då. 
Här ser ni en skylt på långsidan men ni kan inte se vad det står. Däremot vet jag vad det står.
Det står gårdsbutik, och inte vilken gårdsbutik som helst.
Det är Glada Geten i Tyringe i Skåne.
Detta besök just för att min son, och jag gillar getost.

På väg därifrån i trakterna av Hovdala Slott skyltade naturen med den här grönskan......
......och Finjasjön med det här blå vattnet bjöd också på fin skyltning uppifrån höjden...
......den här skylten bjuder på kyla. 
Undrar om det verkligen finns så kalla och ofruktba platser i Skåne? 
Fast här inne i Mjölkkammaren var det svalt.  Furumossen heter gårdsmejeriet....
...och här  är det sonen som mjölkar maskinen hehe...fet och god mjölk. Hela 4% och den smakar som mjölk gjorde förr. 
Modernt med kortläsare, och inga svårigheter att betala med mynt eller kort. Gott om plats att parkera och nära stora vägen.
Flaskor fanns på plats i plast eller glas.
Ja i Skåne finns det mycket ...
fint att se och göra. Här är det Göingeåsen som skymtar förbi på väg hem......
.....och nu orkar vi inte göra mer i helgen mer än att vila. 
Fast inte kan jag avsluta här. 
Jag måste ju få med något till BP i orange. 
Det var precis det jag inte gjorde med min vackra lila Crescent cykel. Plågade den..
Jo det förstås älskade den det gjorde jag, men ack så vårdslös att jag glömde ta hem den från stationen en fredag när jag kom hem med tåget och på lördagen var den borta borta.
Så kanske den som stal den plågade den, vad vet jag? 
Tillbaka kom den aldrig.
Som avslutning på dagen hade en sådan här ask suttit finfint, men det hade jag ingen. 
MEN jag älskar de här godingarna och här är till och med en ORANGE kula i den till BP.
En fin och trevlig veckan önskar jag er var och en.

3 kommentarer:

BP sa...

Vilket underbart inlägg med sååååå många fina skyltar från Skåne. Ja, småorterna där med mjälkning bland annat finns ju tyvärr inte uppe "i norr". Men så himla mysigt att de finns kvar hos er.

Sibirien - skrattade gott åt skylten, men nej, kylan därifrån vill jag inte ha;-)

Dina landskapsbilder är helt enastående och jag njuter för fullt.

Tusen tack också för alla orangea inslag till lilla mig i det här fina bidraget till Skyltsöndagen! tort tack för länken också:-)

Anonym sa...

Passerade mjölkkammaren nu ikväll, hajade till o min passagerare googlade genast, så coolt, måste stanna till där en annan gång!
/Eva-Britt

Ama de casa sa...

Hade ingen aaaning om att Sibirien låg i Skåne? Inte underligt att det har varit en kall vår där... ;-)

Haha! Det var verkligen en annorlunda mjölkmaskin! Jag har använt såna själv, men då fanns mjölken i en levande varelse - det där såg mycket enklare ut :-D

Härlig skyltning!