måndag 20 februari 2017

Skyltsöndag # 93

 Så var det åter dags för skyltning, och då börjar jag med fars bricka som är full av cigarettpaket som han sparade när han var på sjön och rökte. Det var vanligt att sjömän brukade syssla med lite pyssel på ledig tid när de var ute och seglade och det fortsatte han med när han gick iland.
På söndagarna brukade han syssla med handarbeten som att halv och helsula skor, tillverka docksängar, dockhus och även den här brickan som är det enda som finns kvar av hans söndagstillverkningar. Material fick han ibland gratis och för en ringa peng. 
Händig var han och brickan användes alltid på söndagsmorgonen då mor fick kaffe på sängen. Klart att även jag så liten jag var fick en kaffeskvätt. 
Brickan användes flitigt och jag ärvde den, och har renoverat den med nytt glas och ett nytt märke. Det är numera min bricka som jag använder flitigt.
 Det här vägmärket möter jag ofta på mina motionsrundor om dagarna. Just den här dagen lyste solen och det var mycket angenämt och skönt att promenera utmed ån.
På en parkering stod den här bilen. Någon hade säkert behövt hjälp med beskärning. 
Just fruktträd är det tid för nu så de har säkert gott om jobb nu. 
Den här bilen står det Malin på så det är en kvinnlig arborist. 
Även på gården där jag bor har hyresvärden satt fruktträd till oss hyresgäster, och det är jag tacksamför. Inte är det många som plockar av dem och mig gör det inget för då blir där fler till mig.

4 kommentarer:

BP sa...

Jättekul att du är med på Skyltsöndagen igen!
Brickan är riktigt läcker. Vilket jobb med så många märken. Din far var lika händig som min svärfar som också alltid pysslade och byggde med mera. Maken min har inte ärvt hans fars talanger kan jag säga;-)

Stort tack för en otroligt fin skylt med rolig text och länken:-)

Anni sa...

Vilken helt fantastisk och unik bricka, så roligt att du har den kvar och använder den! Din pappa låter som att han var en fantasifull och väldigt mysig man.

Anonym sa...

Vilken klenod du har i den där brickan!
Kul att du gjort den fin igen.
Jättetrevligt!

Ruth i Virginia

Herr Nilssons Fru sa...

Men så fin bricka, så kul att ha ett hantverk som far gjort. Verkligen fin. Ljungby - där var jag på utbildning här o dagen. Ni har ju världens bästa restaurang.
Kramiz