söndag 29 januari 2017

Kultur av olika slag/helgbild och skyltsöndag

 I lördags var jag och tittade på vinterrevyn Happyland - en revy av eleverna från Markaryds Folkhögskola. Det är fantastiskt att det finns så många sångfåglar och skådespelare i vårt land. 
Här är det lite förberedelse innan showen.
 Bilderna är urusla men så blir det med mobil och kontrasteran av mörkt och ljust. Här en del av föreställningen med temat - bagage- som ju de flesta av oss har med oss mer eller mindre.
Jag var mycket nöjd och så roligt att få se något med unga förmågor. Nu har nog inte alla turen att komma riktigt långt men där fanns en hel del som jag bedömde som guldkorn och föreställningen var talande.
Många bra låtar som Aquarius, Jesus Christ superstar, Somewhere och Sound of silence för att nämna några.
Nu till en helt annan typ av kultur hrrmmm...... ja ja nu är det inte jag som har bestämt namnen men skylten fick mig att tvärnita. Spåren i asfalten lär sitta där tills de har asfalterat nästa gång, och det gick hårt åt däcken:-)
Jag kunde inte annat än tänka på BP. 
Inte pga porr utan för skylten som jag tyckte kunde passa in i hennes fotokedja.
Klicka på Porrarp nedan så får du se vad det betyder.
Sedan kan jag väl säga att jag är intresserad av olika ortsnamn. Spännande läsning tycker jag som läser böcker i ämnet med jämna mellanrum när någon ovanlig skylt dyker upp när jag gör mina små resor.
Tydligen är det inte lätt att få fastigheter sålda med ortsnamn som ovan och det kan jag förstå.
Porrarp är inte ensamt utan det finns fler ställen med förbjudna namn.
 Sexdrega, Snorrslida, Horröd och Runkarp som exempel. 
Ja så var det då slut med snusket för den här veckan.
Jag önskar er en goer vecka med sol i sinne för den lär lysa med sin frånvaro i alla fall i söder om jag hörde rätt i morse.

12 kommentarer:

BP sa...

Hahaha! Här fick jag mig ett riktigt gott skratt! Förstår att du tvärnitade när du såg den skylten. Så roligt att du tänkte på mig och Skyltsöndag:-) Undrar om jag skulle vilja bo vid torpet med de risiga buskarna, men hellre då än på de andra ställen som du nämnde;-)

Gillar också ortsnamn eller gatuadresser. Har en bok med alla Stockholms gatunamn och förklaringar hur de kom till. Både intressant och roligt!

Önskar dig och mig också en solig vecka. För här har det varit lika grått som hos dig idag...

Tusen tack för en toppen skyltning:-)

Eva-Lotta sa...

I år har vi inte sett revyn, men den brukar vara jättebra!

Åke sa...

Ibland är inte kvalitén alltid det viktigaste... Upplevelsen kan vara viktigare tycker jag. Kul skylt :) Jag har faktiskt läst namnet förut... Så lika roligt att få läsa igen. Jag gillar roliga ortsnamn :)

Beppan sa...

Kul att se/lyssna på revy! Särskilt med unga duktiga förmågor.
Det där med ortsnamn är intressant. Varje landsdel har sina varianter. Intressant att härleda. Tur vi lever i den digitala världen och kan googla...

BP sa...

Svar: Önskar dig en trevlig ny vecka! Å kolla dina kommentarer för jag skrev faktiskt en kommentar. ÄLSKADE ditt porriga arp:-)

Anni sa...

Tänk att när jag stod och borstade tänderna nyss så tänkte jag på dig och undrade varför jag inte sett till dig på länge. Tänkte att jag skulle kolla innan jag kröp i säng, men mindes inte vad din blogg hette. Visste bara att det var något helt annat än "Inger". Och så är du här!
Hoppas att bloggtorkan är över för så som jag skrattade åt dina förbjudna ortsnamn! Snorrslida låter helt påhittat - där kan väl ingen vettig människa bo?!? Eller ?
Kram <3

Barbro sa...

Vilka sexiga ställen du funnit! Mån tro att de lever upp till sina namn.

Håller verkligen med om att det är roligt att se och lyssna till nya förmågor.
Många är ju så otroligt duktiga!

Eva Trillian sa...

EN trevlig helg alltså :)
Kul skylt - nu ska jag ta reda på mer om den genom att klicka på din länk!

Helen sa...

Det är så roligt att få se unga, begåvade människor visa vad de kan och älskar. Jag kan tänka mig att revyn var bra.
Man får vara tacksam att man inte bor på en ort med ett konstigt namn :).
Ha en trevlig vecka!

KajsaLisa sa...

Lite annorlunda konsertbilder mot dom jag tar, mer stillsamma, men jag gillar dom. Sounds of Silence hade varit kul att få höra.
Porrarp får nog många att dra på munnen :)

Violen sa...

Visst är det kul att gå på revy med lokala förmågor! Önskar alla amatörer som ställer upp framgång inom sång och dans! Var på lokalrevy här i staden förra lördagen och här var artisterna också riktigt bra!
Hoppsan, nu hamnade vi inom snuskområdet! Måste erkänna att jag läste med stort intresse! Tänk så många lustiga skyltar det finns!

Gärdsmygen sa...

Så skönt att även du erkänner att bilder ibland inte blir så bra som man vill. Inomhusfotografering är inte lätt. Gillar skylten och kollade länken för jag ville ju veta var man hittar denna by någonstans.

Copyrightskyddade bilder