tisdag 9 juni 2015

Lagad

Den här tågvagnen är tredje klass som synes, men den är vacker ändå. Den här är renoverad och lika fin som från början när den var ny. 
Tåg har jag alltid gillat att åka. Förr i tiden i början av 50 talet hade vi matsäck med oss och satt i egen kupé. 
 Sedan fick jag det obligatoriska gröna äpplet som inhandlades i Pressbyrån som låg intill stationen. 
Vi åkte i andra klass för första klass var mycket dyrare. Jag vet inte när tredje klass solades, men jag minns det inte. 
På 60 talet var det mestadels motorvagn som gällde när jag/vi åkte tåg. Jag minns när vi åkte till Gällareböke som låg lite avsides utanför Timsfors. Då tog hela familjen med sina cyklar som lastades in i postvagnen och lastades ur i Timsfors tillsammans med oss. Resten av vägen cyklade vi med små väskor och mina småsyskon på pakethållaren. Ja när jag tänker efter var det härliga tider även om vi ingen bil hade för SJ var alltid säker, och "sillaexpressen" som vi kallade motorvagnen den gick ofta och nästan aldrig några förseningar.
Ha en fin afton mina vänner.

8 kommentarer:

Cecilia Artista sa...

Jag blir lite nostalgisk när jag läser din text. Det var lite av en annan värld då.
Jag gillar också att åka tåg, superbra transportmedel, men tyvärr var det ett bra tag sedan.

Violen sa...

Så trevligt du berättar om era tågresor! Bra transportmedel men numera är det osäkert om man kommer fram i tid så vi åker ofta buss i stället. Men det är inte lika avkopplande!
Ha en skön kväll!

Monica sa...

Vilken läcker vagn gillar också
vagnarna från järnvägen förr
i tiden.
Ut till morfar gick både gamla
vagnar och rälsbussarna;-)
Ha en skön kväll

Stare Ström sa...

Ser ut att vara fint lagad.

amo sin blogg sa...

Interessant å lese !
Her på våre kantar fins ikkje jernbane og tog.

Fin tysdagskveld frå Anne-Mari

Paula i pörtet sa...

Den var varsamt lagad med kärlek. Jag måste tillstå att i min barndom åkte jag aldrig tåg! De enda längre resor jag gjorde var med buss, mamma berättade att jag brukade hålla låda och underhålla samtliga passagerare med mitt snack....En resa med Orientexpressen skulle vara en upplevelse, väntar bara på lottovinsten

Mias Mix sa...

Vilket härligt inlägg! Riktig nostalgi. Jättefint :)

Anneli - A'la Foto sa...

Vilken vacker vagn! Jag gillar också tåg. Mycket mer än buss! Jag åkte tåg till skolan varje dag på gymnasiet och det var perfekt! Vi hade superroligt på tåget och dessutom tog det mycket kortare tid och var närmare hem! Tyvärr har de idag ställt in den tågstationen så tex min mamma kan inte åka tåg längre! Mycket dumt! Det är synd att de drar in på såna saker! Vad gör det att de stannar på en hållplats till säger jag!

Copyrightskyddade bilder